اجراي مهريه در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

اجراي جهيزيه در تهران اگر مي خواهيد از طريق شوراي حل اختلاف درباره نحوه اجراي مهريه اطلاعاتي كسب كنيد، اين مطلب نوشته شده در اين زمينه را مطالعه كنيد.

دريافت جهيزيه با اجراي جهيزيهيكي از مسائل حقوقي مهم و بحث برانگيز كه به معضلي اجتماعي تبديل شده است، موضوع مهريه و اجراي مهريه است. با توجه به شرايط، قوانين و جزئيات مربوط به دريافت جهيزيه، قطعا براي اجراي مهريه و انجام مراحل قانوني نياز به مشاوره حقوقي و مراجعه به وكيل خوب و متخصص در زمينه مهريه وجود دارد.روش هاي دريافت مهريهزن مي تواند بعد از طلاق يا در طول زندگي با شوهر، مهريه خود را مطالبه كند. با توجه به مراحل قانوني و مدت زمان دريافت مهريه، بهتر است حتي الامكان مهريه به صورت توافقي دريافت شود، اما در صورت عدم تمايل مرد به پرداخت مهريه، زن بايد از روش هاي قانوني براي دريافت مهريه استفاده كند. مهريه
اولين و بهترين راه براي دريافت جهيزيه اجراي آن از طريق اداره ثبت است. زوجه مي تواند با مراجعه به اجراي ثبت، اموال زوج را مصادره كند و بدين ترتيب از انتقال اموال خود به ديگري جلوگيري كند. يكي ديگر از راه هاي دريافت مهريه در صورت عدم وجود شرايط اقدام از طريق ثبت و در صورت نرسيدن به نتيجه از طريق دادگاه است.
از ديگر راه هايي كه زوجه مي تواند براي فشار بر مرد و گرفتن مهريه استفاده كند، ترك مرد ممنوع است. به اين صورت كه اگر مهريه عندالمطالبه باشد و مرد تمكن مالي كافي براي پرداخت مهريه داشته باشد و باز هم مهريه زوجه را نپردازد، زوجه مي تواند از طريق اداره ثبت احوال او را به اجبار از خارج شدن منع كند. . براي پرداخت مهريهراه ديگر اين است كه اگر ارزش مادي مهريه زن زير 20 ميليون تومان باشد، مي تواند از طريق شوراي حل اختلاف، مهريه خود را مطالبه كند. اگرچه معمولاً محدوديت هاي شوراهاي حل اختلاف باعث مراجعه بيشتر افراد به دادگاه مي شود، اما اقدام از طريق شوراي حل اختلاف مزايايي نيز دارد.
با اقدام از طريق شوراي حل اختلاف، رسيدگي كوتاهتر مي شود و متقاضي در نوبت نمي ماند، اما اگر مبلغ مهريه بالاي 20 ميليون باشد، بهتر است از ديگر راه هاي قانوني ذكر شده براي اجراي مهريه استفاده شود.
مراحل اخذ جهيزيه از طريق شوراي حل اختلافرسيدگي به دعاوي خانواده از قبيل مطالبات مهريه، تمكين، حضانت و نفقه طبق ماده ۴ قانون حمايت خانواده در صلاحيت دادگاه خانواده است. اما رسيدگي به دعاوي مربوط به مهريه، جهيزيه و نفقه در صورت داشتن اين شرايط بايد در شوراهاي حل اختلاف مطرح شود.
در صورتي كه ميزان مطالبات مربوط به مهريه، نفقه و مهريه تا سقف 20 ميليون تومان باشد.در صورتي كه قبل از اقامه دعواي مذكور، دادخواست طلاق داده نشده باشد، زيرا دادخواست طلاق در صلاحيت دادگاه خانواده است.بنابراين اگر دادگاه خانواده حكم طلاق صادر كند در همان حكم مهريه، مهريه و نفقه را تعيين مي كند و نيازي به رسيدگي شورا به اين دعاوي نيست.
رسيدگي به مطالبه مهريه در اين موارد با تقديم دادخواست به شوراي حل اختلاف آغاز مي شود. زوجه توجه داشته باشد كه در صورت عدم طرح دعواي اصلي مهريه ظرف مدت 10 روز از تاريخ صدور قرار تأمين مطالبه، با درخواست زوج، اموال از توقيف خارج مي شود.
با اقدام زوجه از طريق شوراي حل اختلاف براي مطالبه مهريه، در صورت ناتواني زوج در پرداخت مهريه، مي تواند با تقديم دادخواست طلاق، تقاضاي تقسيم مهريه كند.
وكيل مطالبه مهريهخانمي كه قصد دريافت مهريه خود را دارد بايد بداند كه بدون داشتن تجربه و دانش حقوقي نمي تواند به راحتي اين روند را طي كند، پس بهتر است از مشاوره و كمك وكيل متخصص در دعاوي بهترين و سريع ترين راه را براي دريافت مهريه انتخاب كند. از خانواده و جهيزيه استفاده كنيد.
براي انتخاب بهترين وكيل مهريه بايد عواملي مانند: دانش، تخصص، سابقه، حسن نيت، مهارت و تجربه وكيل را بررسي كند.





:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: